Food & Travel

28 December 2012

Downtown KLIA Seafood


Oh akhirnya jumpa jugak salah 1 social life kat persekitaran KLIA ni. Berabad keje duk ulang alik KLIA tapi baru sekarang jumpa 1 kedai makan. Sedih! Sebelum ni tau pegi and balik airport je, tak da rasa lansung nak explore. Until jumpa 1 blog makan kat sini. Terus google and DANG!!!

Kalau dari toll klia tuh, sila menghala ke LCCT, 1st roundabout pukui 3. Maju kehadapan akan nampak sign board Downtown pada roundabout seterusnya, so turn je la kalau dah nampak sign ni. Tak susah mana carik. Masuk je pintu gerbang downtown baru la rasa otak berkembang.. Oooo ada life klia ni rupanya. Sempit betol pemikiran ku kan? Ahaks. Bukan Seafood ni je ada, bersepah kedai mamak, kedai2 runcit, pomen etc. Now i know. Mane la tau tercirit tepi jalan, boleh la dapat kan bantuan disini. Gasak!

Jom mengumpat.


Bila park keta tengok kedai, not bad. Melangkah ke pintu pon masih teruja dengan kedai yang cantik. Bersih.


Kami pergi ni betul2 tengahari dalam pukul 2 macam tuh. Orang tak ramai sangat. Yang dah sedia ada dalam kedai ni pon semuanya dah dapat makanan masing2. So tak la lembab sepatutnya. 


Suka seni khat kat wall tuh. Punya tak kuasa aku nak datang dekat, aku snap je dari jauh. Bantai la labu..


Deco ala2 restoran ni. 

Kalau tak mau sejuk, ada for smoking area, lua la ape lagik? WiFi pon disediakan. Kira 1st impression memang tip top lah.

Tapi tang layanan tuh adoi. Kedai dah cantik. concept dah ada. Modal dah kedebabomm, awat la tak buat betui2. Cust pon tengah tak ramai. Nak kata tuan kedai tak buat spotcheck, aku tengok ada yang ber tie kehulur kehilir, aikkkk buat inspection selalu pon masih bad service?

Masuk2 duduk, server datang ingat nak kemas and tukar table cloth meja kami yang bersepah tu. Rupa2nya bagi menu and chow. Padahal ramai server lain lalu lalang depan mata kami. Ok whatever la. Tengok2 menu, datang sorang lagi untuk amik order. Masih tak nampak ke meja kami kotor nih??? Ask depa kemas table dulu. Punya cerdik, dia amik tisu yang sedia ada kat atas meja tuh, lap2 jangan tidakkkkkk, pandang kiri kanan LINE CLEAR, and buang bawah. Bole????????? Padahal aku tengok server lain yang buat table lain, siap tukar table cloth etc. Dah la kain tuh basah2. Ok whatever la dik.. 
(nak siap2 pilih meja bersih takot plak menyusahkan orang ramai, sebab meja lain besar, kami berdua je. Nanti group besar datang dah menyusahkan orang. Padahal aku berdua kan? Aku ni nak buat ape2 semua fikir orang sikit.Itu yg bile in return dibalas dengan tak de fikir orang lain tu bole jadi panassssss)

Jom tengok menu.


Tengok je la ade kesan comot2 kat alas meja. Cerewet ke? Tak la cerewet tapi kedai2 macam ni 1 kemestian kan tukar table cloth? Lagi2 depan mata sendiri depa tukar untuk meja lain. Kalau meja tak kotor, tak basah xpe. Ok mungkin silap server yang pemalas. Bukan orang lain, bukan kedai ni. Positif please.. (ye la sangat)


Menu dia cam biasa lah. Mahal2 mampu lagi la rasanya bila tengok menu.


So ape yang kami order?

Sayur
Ikan
Sup
Udang.

While tunggu food kami sampai, mamat2 server semua bergurau bergonjeng depan kami. Sesame dia berjumpa suka, tapi bila kemas table orang lain dengan lempar2 bekas tisu. Hempas2 kosi. Bapak rimas! Aku paling pantang orang keje hempas2 benda ni. Heeee hempas die je dia fikir. Semua orang bekerja dik. Semua orang penat. Orang keje opis ni penat2 pon tak da la nak beramok dengan cust. Sama2 carik duit dik, sama2 nak kaya nak senang.. Ko rilek je. Xyah nak hempas2. 

Bila cust panggil amik order, dia main pas2 plak. 'Kau la pg amik, eh kau la. Kau la!' Cuba tang gaji? Ko dulu Q kat atm kan? X lunch lagi mintak kua kejap pg check gaji dah msuk blom. Cis!



Baby Kailan

Alhamdulillah.. Makanan dia sedap2 belaka. Oh sejuk sikit hati aku! Whatever aku dari tadi rupa2nya berbaloi. Kalau tak berbaloi takkan nak terbalikkan meja plak? Dah berumo ni sedap plak belajar erti bersabar.


Seaweed Soup

Serve siap dengan mangkuk kecik 2. Letak mangkuk n chow! Padahal mangkuk kotor. Sudu sup pon kotor. Aku tepis lagi amarah ku dengan bangun and pegi amik sendiri.


Butter Prawn


Siakap Nyonya.

Air plak kami order teh tarik and laici. Tengah2 makan tambah ais kosong 1. Mintak kat mamat ber tie sorang tuh(manager gamaknye). Ber pas2 order jugak. Kesudahannya? Lupa lagik? Dah la table masa tuh tinggal kami 1 je. Lupa la kot. Ok whatever lagi jawabnya kami. Laki aku panasssssssssssssssssssss.. Tapi sejuk bila menatap muka nurrrrr isterinya ni. Ahaks.

Kami tak layan sangat sebab banyak borak n gelak dua laki bini. Kalau tengah moody and perati je perangai sekor2 mungkin hati bertambah panas. Alhamdulillah masa tuh kami tengah ada topik panas nak diborakkan. Kira perkara yang aku sebut ni sedar dalam tak sedar masa tuh. Saat ni baru bole senaraikan satu per satu. Kalau tak alihkan topik memang tak jadi koje. Ye dak? 

Overall memang makanan dia sedap. 
Dah kenyang.. Bill please..


Ermmm ko mampu bill macam ni? Service tah ape2 siap charge aku untuk service? 10% plak tuh. Ade la +/- RM14 service chargenya bila di kira balik. Ko tengok resit dia pon ko tak lalu. Tulis pakai tangan, cop kat tepi tuh, maplair lagi style aku rasa cash register nya. Ini ko panggil service? Erm rezeki ko la camni punya rupa. Harga makanan tuh aku tak bising la. Sebab sedap. And aku makan jadi darah daging. Aku memekak pada benda yang aku byr tapi tak dapat. SERVICE! 

So sampai disini sajo lah buat masa ni. RUGI kan dorang. Kalau bill macam ni tapi service seperti yang dibayar dah tentu aku datang lagi dan lagi. Kami suka benda sedap. Lagi pon selalu sangat ke KLIA tuh. Tapi kalau dah macam ni. Erm sanggop aku balik masak with tiptop service sendiri. RUGI sangat, kedai dah ada. Modal dah banyak keluo. Style kedai pon dah ada. Tapi.. 

Rekemen? YES! Cuba la rasa. Mungkin nasib uols lain. Mungkin time kami pergi ni serba tak kena. Kadang2 benda2 macam ni tengok nasib. Ye dak? Nasib kami kurang baik gamaknye. So sila cuba dan jangan banned kedai ni disebabkan this entry. 

For more info : www.facebook.com/wonderfulretreat

32 comments:

  1. Aku baru dok plan2 nak pi makan sini.. kalo service sangat2 choiii, kene pk banyak kali nih.. tak rela aku bayar 10% service charge tapi service cam hampeh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alah jgn la sebegitu rupa.. Try la. Mne tau die tgk ko die tak nak charge ke. (isau plak ttp piuk nasik org n3 aku nih)

      Delete
  2. yes.....
    FM sampai jugak tempat tu.....
    btw..... service memang out sikit...waiter ngan waitress macam sendu sangat......nak kena panggil baru nak dtg......

    ReplyDelete
  3. x paham la dorang tu..di beri tanggungjawab laksanakan la elok2..kalau i kat situ..i bangun tukar restoran lain...huhu..cuma tu la..i ni x macam u...sgt cool..

    ReplyDelete
  4. tapi masa akak pergi (waktu malam), service dan tempatnya bersih..... dua kali lah akak kesitu dah.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la ade mention kat atas dah, lain org lain nasib. jgn plak sape2 nak cuba lepas ni trus xmo. heehehhehee.. mgkin nasib beb x baik mse tuh.

      Delete
  5. Memang patut berasap Beb. Lainlah kalau orang ramai sesangat...

    ReplyDelete
  6. Dua dari dish Beb makan sama dgn N3 kakak hari ini. Nampak macam selera kita samalah..

    ReplyDelete
  7. sygnya. makanan sedap service hancur. kalau i siap ada service charge tu i dh maki dh. serius doh haha

    ReplyDelete
  8. kalo servis lembab mmg sakit ati nk2 tkde org dh kn...tp okla makanan sedap tp kdg2 dh panas ati yg sedap jd tk sedap...hehehe..siap ada servis charge tu mmg hampeh


    **legoland tu kalo uols nk p berdua mmg tk sesuai..baik p uss...hehe

    ReplyDelete
  9. Bagi link entri ni kat manager/owner kedai ni, biar sekor2 mamat pemalas kena sound...Rasa rasanya part service tu yg hampeh, dan kena bagitau owner...Saya selalu jugak lalu depan kedai ni, tak byk betul2 signboard nya, ingatkan kedai makan cina...rupa rupanya chinese muslim...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekdah bg link aku die nak sedar la? tgk 4sq die pon besepah org complaint. selamber dud je lgi dorang..

      Delete
  10. kedai cantik ..
    makanan ngam ..
    harga pun boleh tahan ..
    tp resit ...
    guna buku yg di jual kt mini market jer yg harga rm2 lebih ..
    tang tu nampak koman sket ..
    apapun sedap tengok baby kailan tu ..
    mcm ada depan mata tuh ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. system dye rosak kot.. mne le kite tawu kan ?

      Delete
    2. system rosak utk resit ke? klu cite resit tuh tak dapat pon xpe.. yang penting SERVICE yang kita byr tuh. service apa? apa yang die bg utk service tuh? bace utk selanjutnya please.. buku resit tuh xde hal!

      Delete
  11. nasib lah makanan sedap..kalo x mmg sakit hati jek kan

    ReplyDelete
  12. pakai buku resit yang macam tu pun boleh letak 10% tax...kalau aku, ambik stapler lekat kat dahi dia, yennadey!

    ahaha...sungguh nurrr muka ko beb, terharunya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai kalau ikot yennadey aku ni nye pangai mau je aku. tp dh nak masuk 3posen ni die suam2 kuku sket. gasak die la!

      Delete
  13. bab servis pun dorang patut titik beratkan...hmm..

    tapi tang nur di muka tuh tak boleh blah la...lawak...hehe

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum Babe,

    tak bley, tak bley!!
    Antara yg jadi tarikan ke sesuatu tmpt ialah servis Yong. Kalau macam yg Yong citer ni, issyyyy tak kose ahkak! Walaupun sedap! But thanx for the story, amat menghiburkan tp akak pun panas membacanya!

    ReplyDelete
  15. ahakkss..baru ja nak puji kedai dia cantik..

    takpela..makan kat warung je la..he he

    ReplyDelete
  16. membara jgk klu aku kt tempat ko. klu org byr murah takla sakit ati sgt, benda bukan murah. beruk makye sungguh perangai. aku ni plak jenis klu dtg mood x baik mmg aku bagi ceramah...tapi masih cara berhemah la utk bagi dorg improve. takpun aku gertak dulu..nombor tokey ada? sy nk tepon komplin. sure tercirit dlm suar pastu. nak pulak klu kat baju ada name tag...kahkahkah :P

    ReplyDelete
  17. wahhh masih mampu bersabar, kalau en. abah tak tahu le apa jadi yang bebudak tu. geramnye akak baca

    ReplyDelete
  18. Nasib baik makanan sedap kannnnnn kalo tak siap la ade yg mkn tie :)

    ReplyDelete
  19. Nice place and reasonably priced tasty food.

    ReplyDelete
  20. Omaii ngeri dgn SVC mcm tu.. uhuks! tp eita senyum jer baca entry nie.. sbb windu dgn penulisan kamoooo ;)

    ReplyDelete
  21. uishh..siap ada service charge..tapi layan cam hampeh....
    nasib lauk2 dia sedapkan.....kalau xsedap...tebalikkan kusi meja tuh...heheheh....

    ReplyDelete
  22. kenyang betul bila berjalan ke blog ni...HNY buat anda berdua

    ReplyDelete
  23. assalam ain.. `selamat tahun baru 2013`..thanks atas info restoren ni..mama ni kurang sabar sikit orgnya..tak berani mama nak mencubanya takut terkena..tulah pasal bila pelayan terlebih sudu !!..ha2x..

    ReplyDelete
  24. Happy 2013...!!! Happy & healthy always..!!

    Fuhhhh... Gila meleleh tengok food semua tu..

    ReplyDelete
  25. Happy new year beb! Ko punya nur terpancar2 smpai silau aku hahaha.

    ReplyDelete

Komen biarlah yang tak ada kene mengena dgn org lain or JANGAN yg bersifat negative..

To Anon, lets be friend. Leave yr contact/link for us to visit.

TQ in advance~ :D