Food & Travel

17 September 2014

Empire Hotel Subang 2014 - iCity Shah Alam, Serai, Madam Kwan.


Last month (kot) kami sekeluarga ada keje di Glenmarie. And stay di Subang. Sebab subang best. Ahaks. Lagipon da lama tak duduk Empire dak? Ini kali ke 3 kami disini. Tapi dah lama tak menginap, yang last pon 3tahun lepas. 

Kami di sini selama seminggu. Memang makan minum semua macam orang tak penah susah plak aku rasa. Haih menakotkan. Iyye la kat mall empire tuh mana ada yang murah2. Tapi apakan daya. Itu je yang ada. Kena la lupa daratan kejap selama seminggu. Nak keluar boleh, tapi laki ada keje. Yang tinggal kami berdua kerat dgn sikicit nih. 

Sebelum tuh nak cite.. 


Masa kami buat reservation tuh tengah ada promo ni. MaasyaAllah rezeki. Murah gile la kot. 1malam without breakfast dalam RM283 with tax. Mana nak dapat la kan cenggini punya harga hotel tengah kota nih? Breakfast sekarang ni memang tak berapa penting buat kami, sebab anak if bangun lambat bfast habis cenggitu je. So memang sesuai tak perlu bfast plus bawah hotel ni mall yang kaya dgn pelbagai food yang enak2 deh.

Aku ada share info ni kat FB blog gue. https://www.facebook.com/wonderfulretreat


KERUSI KEPAM. lol kerusi ni 3 tahun lepas aku tempel kat blog punya la cantik lagik. Ini hari apa sudah jadikkkkkkkkkkkkk? Ahaks. 

And SERVICE HOTEL ni banyak sangat perubahannya. Sedih sikit la. Tak la teruk mana, berbaloi la dgn apa yang aku bayar. Tapi kalau harga asal RM400-RM500 with tax memang bole buat sengseng lengan baju. Haih. 

1st parking yang celaru, depan entranace tak de kotak parking lansung.. Then cemana nak drop bag2 yang maha banyak tuh? Seminggu la katekan. So nak tak nak parking tepi kejap macam bkn in house guest. Terkejar2 mcm penyangak sbb takot memblok jln keta blakang. LEPAS tu tak de bell boy! Troli tuh ada, tp org nya tak da.. Front desk pon ada tapi xde org! SEDIH gila. Ye aku tahu, nak buat itu ini semua di tingkat 2. Tapi dia ada counter comel dibawah, and troli bell boi tuh. Kejadah ada semua tuh? Kena plak aku call Empire and tanya. Dah call pastu slow la. Lambat gila. Kena plak laki aku naik tingkat 2. Aik dia nak suruh aku tolak sendiri ke apa? Oh ni sebab RM290 semalam yeh? Heee! Nasib la empire shopping mall tuh best, klu tak. X mo dah. Sekian.



Nak check in segala tingkat 2. Settle laki aku punggah brg dari kereta, dia pi carik parking. Aku dgn anak naik untuk check in. Naik2 bukak lift je tibah ada blocking beldi. Spoil weih. Memang sakit mata, n menakotkan. Gile la tak takot. Dah kenapa ko ni empire? Lepas satu, satu plak. Bukan geram lagi dah, jadi risau. Tau la sekarang musim hujan. Haih. 
Memang tak Welcome sungguh kamu. Sangat terok this time!


Settle semua, kami pon check in je la cam biasa. Lepas daripada tuh semua ok je aku tengok. Selain benda yang sama 3thn lepas aku dah cakap. Service lift lembab. Orang ramai. Lift ada 2 je. Guest lift and tuh jugak la lift bell boi punggah barang. Haih.


Anak cam biasa, dia buat tak reti and dunia dia sangat bahagia. Huhuhuhu


Yeaaaaaaaaaaay.. Duduk hotel. Empire ni biliknya memang besar. Sangat besar and byk cermin. Budak suka la cermin kan? Mmg tak de koje lain lah dia.


So xtvt kami memang banyak berdua beranak. Papa work. So apa je kami buat dua beranak? Hehehe.


Kegigihan! Bubur anak buat tiap2 pagi b4 dia bangun. Bfast dia bubur. Beli la ayam or udang dari Jaya groceries bawah tuh. Sayo2 and beras semua dah siap bawak dari rumah. Gigih la demi anak. InsyaALLAH. Tapi bila dia bangun dari nap tengahari iols dah turun bawah. Mami lapa nak. Lets.



Madam Kwan


Haih bukan senang nak kua makan berdua dgn ini anak. Bersilat. Baru sorang kan? Belum 2-3. InsyaALLAH boleh. ALLAH ada, ye dak? So lets Madan Kwan. Dia bergendang, bergendut dgn plate ni semua. Adeh anak. Baling sana sni. Tapi bila suap dia makan, dia behave. lol. Anak mak.



As usual la madam kwan ni makan sedap. Aku order sup dumpling untuk sarah. Leka dia makan. Sedap. And berbaloi denga harga. Bila mintak ice water yang biasa 
dorang serve tuh xde plak. Alasan dorang? Air sekarang kena catu. Erk



Serai


Day 2 kami layan Serai plak. Terus terang, dari dulu sll ke empire ni tapi tak penah try lansung Serai ni. Wlaupon org ckp dessert and cake die sedap. Aku bkn pentegar dessert lah. So ni baru 1st time.


Aku order cabonara, and kids fish n chips. Dalam gambar ni fish tuh ade 2 ketol, seketol lagi dah dalam perot Sarah. lol. Aku bagi 4/5 bintang la fish dia. Sebab rasa n nampak fresh. Sangat sesuai untuk anak2. Sedap! (ni bintang2 ni dah terikot abe meng le ni. aha)
Tapi cabonara dia biasa2 je. Berlemak2 tapi rasa kosong. Tuh dia org gemok komen. Dah aku suke mkn. Bens n italiannies la canobara tobaik! Asal makan je cabonara, why??? Sebab cabonara ni mengenyangkan, rasa dah boleh dijangka. Dan untuk ibu2 senang sekali ngap je. Makan sebelah tgn pon bole, sebelah tgn lagi bersilat dgn anak. huhuhu


Ini gmbr aku wa laki aku la ni bila dia tnya anak makan apa. Ahaks. Fish and chips kat sini mmg dia masak fresh. Bole di korek dalam tuh stil berasap n juicy. Bagus untuk bdk2. Rekemen sgt. Tidak la yang frozen punya yg tepung dah ready tuh. Itu aku takot nak bg anak makan. Takot sakit perot. Aku tak rajin nak face. Huuhuhuhu.

Total aku makan RM56 sekali with air asam2 boi ni. Bapak mahal. Tekejut jugak aku. Whatever!

Itu je la xtvt kami. Makan makan makan. Shopping tak de. Duit ke makan sajo. Bila 1-2hari koje habis papa pon join. Kami banyak bawak anak merayau.


I-City Shah Alam




I-city ni maybe banyak la lagi xtvt dalam tuh. Tapi kami tak amik tau sgt. Kami main boh je pegi, saje cuci2 mata. Hubby yang bg idea. Jom! Dalam kereta sarah tido. Jem menggila laaaaah. Sebabnya HUJAN. Tapi bila sampai je hujan pon dah brenti. Kami tetap la turun cuci mata bawak anak dengan berpayung segala. Duk cuci mata kat lua2 tuh je. Xde benda yang Sarah (1y/o) boleh main. Kecik sgt lagi. Tapi tak pa lah. Bawak jalan2.

Btw game kat icity ni semua nya pakai card. Card yang boleh dibeli di counter2 disana. Konsep dia agak mudah difahami tapi agak kalut utk yang kedai tak banyak tuh. Kelaut plak aku rasa. Satu sane, satu sini. Nun sana ada 1 lagi. Kot ye nak buat konsep lagu ni please buat sekali banyak. Bukak semua kedai. Kan meriah and mudah? Ini rongak sane, rongak sini. Da tuh ada yang cinema 3D tuh staff dia pegang board utk promo kan xtvt dalam tuh pada kita. Kita sambil jalan tuh dia promote lah. Tak ke macam kaki 5 bkt bintang yang rumah urut tu? Erk. Memang tak syg mulot? Aku sekadar bgtahu apa yg aku nampak. Tak cool kn? Konsep tak berapa nak kena. 

1 game indoor RM4. Aku pon buat la kad sebabnya nak main kereta masuk duit n jalan setempat tuh untuk Sarah. Dah la ada 1 je kat situ. Aku pon daya lah buat card yang berharga RM2 if tak silap. Tapi every game nak main 1 kali is RM4. (MAHAL. Kalau kat luar 2 token je, which is RM1) So aku buat la total semua RM15 dengan harga kad sekali. Bila dah buat, try touch kat tempat sepatutnya kat kereta tuh TAPI tak lepas. ROSAK rupanya. Tak de notis. Tulis la ngek! heh.  Dah la ade 1 je kereta menan tuh. Panas ke tidek? Habis kad yang aku buat tuh nak wat apa? Nak main daytona dalam tuh??? Tak kose akuh. Jawapan dorang, 'kad ni boleh tahan 2 tahun kak' die ingat aku x de keje lain tiap2 tahun nak p icity jah? Ah bosan je benda2 camni. Memang takde apa. Tapi x fun la kan? 

Last2 kami beli bubbles2 yang jual tepi2 tuh yg bkn icity punya. RM15 with battery. Itu je yang membahagiakan anak aku. Huhuhuhuhu. Ade je toys yang marygoround kecik2 tuh.. Sedepa je size dia. Tapi ber gate. Dorang kata Sarah boleh je naik, nanti dorang pegangkan. Erm memang tak la aku nak bagi main. Kalau aku or hubby boleh masuk n pegang anak sendiri bole la bahagi tolak sket. Tapi dia nak pegang utk anak aku tidak la haih.

Nak datang lagi? Malas.

Lastly,

Kami having dinner bersama. Special sikit sebab untuk birthday Sarah. Love u nak.




Alhamdulillah semua nya berjalan lancar. This month kami berehat semula tak de apa2 xtvt kecuali merayau di mall2 seremban-kl. Maybe next month n nov ada lagi xtvt luar kami. Aku plak koje this time. Huhuhuhu.. 

10 comments:

  1. saya suka pegi empire sbb cafe whisk tu je...macaron dia sedap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama! Tp sy gle red velvet dia je. Dr dlu smpi skrg, hantu rv die. Yums

      Delete
  2. hahaha..ko memang beb. "special sebab birthday sarah"? tang mana yang special untuk sarahnya...penuh pinggan mak pak je..btw, sarah sangat la coooommmmeeeelllllll......geram!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahahantu.. Nampak je ko kan? Sume amik kesempatan. Tlg mkn ktenye. Ala konon2 nk serap 'memory' bile ank dh bsr nnti. Hehehehe. Hadiah x le janji. Blanje mkn insyaAllah kate papa nye.

      Delete
  3. eh eh uols dah berhijab ke..alhamdulilah sgt cantek :)
    tu dia sggup bw riice cooker no tuk anak :)
    eh lau ada free coupon voucher stay kat otel roger2 lah ekeke

    ReplyDelete
  4. Hamboih makcik. Mana nk cekau free nye. Hingat aku ank toke hotel? Lol. Dpt promo2 ni pon rajin skodeng babe. Itu je. Xde hidden2 code weh.

    ReplyDelete
  5. Icity mmg x best...huhuhuu...eh!mampus kene kecam~

    ReplyDelete
  6. Dh setahun dh sarah..sekejap jer rsa... hehe... awat terok sngt service hotel tu? Gigih mummie yer...siap bwa rice cooker..bagos2.. mmg gitu ler kan bila berbaby kecik...

    ReplyDelete

Komen biarlah yang tak ada kene mengena dgn org lain or JANGAN yg bersifat negative..

To Anon, lets be friend. Leave yr contact/link for us to visit.

TQ in advance~ :D